آبیاری هوشمند ، راهکاری اقتصادی

22 می 2023
رپورتاژ آگهی
189 بازدید
بدون نظر

آبیاری هوشمند ، راهکاری اقتصادی

در فصول گرم سال یکی از دغدغه های افراد برای آبیاری باغ و باغچه ، میزان مصرف آب و مدیریت آبیاری است . راهکار های مختلفی در سال های اخیر تست و عملیاتی شده که بعضا مفید و برخی هم مضر بوده . اما در چند سال اخیر بحث آبیاری هوشمند بسیار همه گیر شده و بحث های مختلفی در این زمینه وجود دارد . پرسش اصلی این است که آبیاری هوشمند چیست؟ نیاز به چه زیرساخت هایی دارد ؟ چقدر در مصرف آب و انرژی و زمان صرفه جویی میکند ؟ هزینه آبیاری هوشمند چقدر است ؟

ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم

در ایالات متحده، مصرف آب در فضای باز به تنهایی به طور متوسط ​​بیش از 9 میلیارد گالن آب در روز است که عمدتاً برای آبیاری مناظر است. 50 درصد از این آب به دلیل آبیاری بدون شیربرقی ، تلف میشود که ناشی از ناکارآمدی روش‌ها و سیستم‌های آبیاری سنتی است. اما راهکار چیست ؟  فناوری آبیاری هوشمند راه حل است. به شکلی که سیستم آبیاری هوشمند بتواند مقدار آب نیاز گیاه را شناسایی کند و یا بر حسب زمان ، مقدار آبیاری را در فصول مختلف تنظیم کند . شیر آب طبق زمان مشخص باز شده و سیستم لوله ها تا پای گیاهان کشیده شده باشد و مقدار آب مشخص دقیقا در محل مورد نظر ریخته شود . از روش قدیمی جهت انتقال آب از باغچه ای به باغچه ی دیگر استفاده نشود .

زیرساخت مورد نیاز آبیاری هوشمند چیست ؟

به دو روش سیستم های آبیاری هوشمند پیاده سازی میشوند . روش اول به صورت زمانبندی شده است . برخی از کنترلر های آبیاری با ذخیره زمان در خود نیاز حضور و سرکشی افراد را از بین برده اند . طبق زمان های مشخص سیستم به صورت خودکار شروع به آبیاری میکنند . این نوع تجهیزات صرفا به برق نیاز دارند . در ادامه برای هدایت آب و بهینه سازی مصرف آب می توان از لوله های مخصوص استفاده کرد . روش دوم سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر پروتکل IOT است که نیاز به اینترنت هم دارد . زیرا برای کنترل از راه دور نیاز به فضای ابری داخل اینترنت دارد . پس تنها زیرساخت مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم های آبیاری هوشمند ، برق و اینترنت است . الباقی تجهیزات به بهینه سازی مصرف انرژی کمک میکند .

آبیاری هوشمند چقدر در مصرف آب صرفه جویی می کند ؟

صرفه جویی در مصرف آب مهم ترین و با ارزش ترین ویژگی سیستم های هوشمند آبیاری است . به عنوان مثال، با افزایش دمای هوا یا کاهش بارندگی، کنترل‌کننده‌های آبیاری هوشمند می توانند مقدار بیشتری فرایند آبیاری را انجام دهند و در فصول سرد و یا افزایش بارش این فرایند کمی کاهش پیدا کند . متغیرهای خاص دیگر، مانند نوع خاک، میزان کاربرد آبپاش‌ها و نوع گیاهان نیز  تنوع آبیاری را بیشتر میکند . با سیستم آبیاری هوشمند و شیربرقی تمامی این موارد قابل کنترل و قابل تنظیم است .

هزینه آبیاری هوشمند چقدر است ؟

همیشه یکی از مهم ترین پارامتر ها برای انتخاب یک سیستم جایگزین ، هزینه های تعویض و هزینه های دوره ای می باشد . در مورد سیستم آبیاری هوشمند این مزیت وجود دارد که جایگزین بسیار اقتصادی برای روش های آبیاری سنتی است . تجهیزات لازم برای هوشمندسازی چیزی بیش از یک شیر برقی و کنترلر هوشمند نیست . این گجت های هوشمند جایگزین هزینه های زیاد نگهبانی و سرکشی دوره ای به شکل سنتی می شود . با توجه به انتخاب کیفیت بالای گجت ها و گارانتی و خدمات پس از فروش می توان تضمین کرد تا حدود 5 سال هزینه های آبیاری نزدیک به صفر میشود . کاهش قابل توجهی در انتخاب سیستم آبیاری هوشمند برای هزینه ها وجود دارد .

سیستم‌های آبیاری هوشمند به کمک شیرهای برقی ، برنامه‌های آبیاری و زمان‌بندی را به‌طور خودکار انجام میدهند .اما با توجه به تنوع و مدل های مختلفی که شیر های برقی دارند لازم است برخی از انواع آنها را بیشتر بشناسیم تا با توجه به نیاز آنها را تهیه کنیم . به طور کلی کنترل‌کننده‌های آبیاری هوشمند با هر تنظیماتی در نهایت فرمان خروجی را به شیربرقی صادر میکند . حال باید دید به چه شکل این گجت برقی عمل میکند . موتور شیربرقی متشکل از یک موتور و چند چرخ دنده و یک میکرو سوئیچ است که به کمک موتور گشتاور لازم را برای باز و بسته کردن دسته شیر فراهم میکند و به کمک چرخ دنده ها این قدرت را به اندازه ی زیادی قابل تحمل میکند . میکروسوئیچ داخل شیربرقی کمک میکند تا زمانی که دسته شیر گازی به اندازه کافی حرکت کرد موتور ثابت شده و از حرکت بایستد . اما مدل دیگری از این شیربرقی ها وجود دارند که بر سر راه لوله قرار میگیرند و با مثبت شدن پلاریته های آن ، مسیر آب را باز میکنند و با منفی بودن پلاریته ها ، مانع عبور آب میشوند . این مدل یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که به طور قطع مسیر آب باز و یا بسته میشود . اما یک عیب بزرگ دارد و آن نحوه نصب و راه اندازی آن است که برای انجام این کار نیاز به قطع لوله و برش آن و جانمایی شیر برقی میان لوله و آب بندی کردن اتصالات است .

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم های آبیاری هوشمند و  اینترنت اشیا اشکال مختلفی دارند، از جمله آبپاش های سطحی توسط شیر برقی و سنسورهای آبیاری قطره ای زیرزمینی. سنسورهای رطوبت خاک . سیستم های هوشمند آبیاری به عنوان سیستم های نظارتی عالی عمل می کنند و شوری آب ، pH و سایر معیارهای خاک اطراف گیاه را در طول روز بررسی می کنند. برخی از سیستم ها شامل نظارت بر خاک هستند . این تکنولوژی پیشرفته برای باغدار ها و کشاورزان بسیار مفید است و می توانند از این امکانات استفاده کنند .شما میتوانید سیستم آبیاری هوشمند را از خانه هوشمند استر اسمارت تهیه کنید .

 

برچسب ها

خرید vpn با ip ثابت

خرید فیلترشکن موبایل

خرید vpn با ip ثابت