مداد

بهترین زمان تمدید بیمه خودرو و موتور همین موقع است

5 فوریه 2023
رپورتاژ آگهی
197 بازدید
بدون نظر

بهترین زمان تمدید بیمه خودرو و موتور همین موقع است

بیمه خودرو و بیمه موتور جز بیمه‌های اجباری هستند که تمام وسایل نقلیه زمینی مرتبط باید آن را تهیه کنند. این دو بیمه نامه به دلیل قانون الزام خرید سهم فروش بیشتری هم در صنعت بیمه دارند. البته که در تهیه بیمه نامه موتور هنوز کاستی‌هایی وجود دارد. اما تمام بیمه‌گزار‌ها به دلیل مزیت‌ها و پوشش‌های متنوعی که برای این دو بیمه نامه طراحی شده ترجیح می‌دهند که آن را تهیه کنند تا هنگام بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نداشته باشند. در این مطلب سعی داریم اهمیت خرید بیمه خودرو و موتور را توضیح دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه خودرو چیست؟

بیمه خودرو همان بیمه شخص ثالث است که اگر خودوریی آن را تهیه نکند با جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه و توقیف خودرو روبه رو خواهد بود. این بیمه نامه ماهیت جبران کننده و پشتوانه مالی برای اشخاص ثالث زیان دیده در حادثه‌های رانندگی دارد و تا سقف تعهدات شرکت بیمه، هزینه‌های مالی و جانی ایجاد شده را تحت پوشش خواهد داشت. البته که راننده مقصر حادثه رانندگی هم در صورتی که خسارت جانی و بدنی داشته باشد تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت خواهد شد.

پوشش‌های بیمه خودرو

جبران خسارت‌های جانی و مالی جزو پوشش‌های بیمه خودرو است که با توجه به درخواست بیمه‌گزار میزان سقف تعهدات آن مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه تعمیرات یا تعویض قطعات ماشین با نوسانات قیمت روبه رو است و هزینه‌های درمانی ممکن است که در برخی از مواقع با هزینه زیاد همراه باشد، توصیه می‌کنیم سقف تعهدات را انتخاب کنید تا بیشترین خسارت را دریافت کنید.

به طور کلی پوشش‌های بیمه خودرو به شرح زیر هستند:

  • خسارت مالی: تمام خسارت‌هایی که ناشی از حادثه‌های رانندگی برای اشخاص ثالث به اموال منقول یا غیر منقول آن‌ها وارد می‌شود تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل جبران خواهد بود.
  • پوشش جانی یا بدنی: هر نوع دیه یا ارش جانی که از صدمه به بدنه مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزیی یا کلی، هزینه‌های درمان و فوت که به موجب حادثه رانندگی برای شخص ثالث رخ داده است تحت پوشش قرار می‌دهد.

سقف تعهدات در بیمه خودرو چقدر است؟

در بیمه خودرو برای جبران هزینه‌های مالی و جانی میزان مبلغ مشخصی در نظر گرفته می‌شود که تمام شرکت‌های بیمه باید آن را پرداخت کنند. این مبلغ‌ها با توجه به دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه مشخص خواهند شد. بنابراین مهم‌ترین عامل برای تعیین سقف تعهدات شرکت‌های بیمه دیه اعلام شده در ابتدای هر سال است.

بیمه وسایل نقلیه خسارات جانی و مالی را پوشش می دهد

با توجه به این توضیح در سال 1401 برای پوشش‌های جانی بیمه خودرو میزان دیه اعلام شده مبلغ 800 و 600 میلیون تومان است که در ماه‌های حرام و ماه‌های دیگر سال قابل جبران خواهد بود.

همچنین برای انتخاب حداقل پوشش مالی باید از سقف دیه یعنی 800 میلیون تومان 2.5 درصد را به عنوان پوشش مالی انتخاب کرد. در سال 1401 مبلغ حداقل پوشش مالی معادل 20 میلیون تومان است و با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان تا سقف تعهدات 400 میلیون تومان هم افزایش تعهدات داشت.

مدت اعتبار بیمه خودرو چقدر است؟

شرکت‌های بیمه برای اینکه تمام افراد بتوانند بیمه نامه خودرو را تهیه کنند و مشمول جریمه نشوند، شرایط مختلف خرید بیمه را فراهم کرده‌اند. بدین صورت که می‌توان به صورت کوتاه مدت چند ماهه یا بلند مدت یکساله خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور را انجام داد. اما توصیه می‌کنیم برای عدم فراموشی در تاریخ تمدید بیمه به صورت سالانه بیمه خودرو را تهیه کنید. همچنین با توجه به قانون، مدت اعتبار بیمه نامه از ساعت صفر شروع تا ساعت 24 تاریخ انقضای بیمه نامه خواهد بود و توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از فراموشی حداقل چند روز زودتر برای تمدید آن اقدام کنید.

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور هم یکی دیگر از بیمه‌های اجباری است که تمام موتورسیکلت‌ها باید آن را تهیه کنند. اما حدود 80 تا 90 درصد از موتور سیکلت‌ها فاقد این بیمه نامه هستند که با توجه به قانون مدنی، جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی بر عهده راکب مقصر است. این بیمه نامه هم مانند بیمه شخص ثالث ماشین دارای تعهدات مالی و جانی است که تا سقف تعهدات شرکت بیمه به جبران خسارت می‌پردازد.

همه وسایل نقلیه باید بیمه داشته باشند

پوشش‌های بیمه موتور

قرارداد بیمه موتور بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است و با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، شرکت بیمه موظف به جبران خسارت است. دقت کنید که با توجه به استفاده و استقبال افراد از موتورسیکلت، میزان ریسک خطرات احتمالی برای موتورسوار‌ها بیشتر خواهد بود و توصیه می‌کنیم که به موقع برای تمدید بیمه نامه اقدام کرد. پوشش‌های بیمه موتور به دو دسته خطرات مالی و جانی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • پرداخت خسارت مالی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت‌های جانی به دیگر افراد
  • پرداخت خسارت جانی به راننده

همچنین در خسارت جانی، هزینه‌های دیه یا ارش جبران خسارت می‌شود که تا سقف تعهدات برای اشخاص ثالث زیان دیده در حادثه قابل پرداخت خواهد بود. این موارد عبارتند از:

  • آسیب
  • شکستگی
  • نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی و موقت یا دائم)
  • فوت شخص ثالث

نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور

برای مشخص کردن قیمت بیمه موتور باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت، زیرا حق بیمه تصویب شده برای هر موتورسیکلت از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه در برخی از شرکت‌های بیمه، تفاوت قیمت بیمه نامه را مشاهده می‌کنید با توجه به عوامل تاثیر گزار در نرخ بیمه موتور خواهد بود. درست است که حق بیمه در ابتدای هر سال با توجه به دیه اعلام می‌شود، اما عوامل دیگری هم در تغییر قیمت بیمه موتور تاثیر خواهند گذاشت که عبارتند از:

  • ‌تخفیف عدم خسارت
  • کاربری موتور
  • میزان پوشش مالی مورد درخواست بیمه‌گزار
  • تعداد سیلندر‌های موتور سیکلت (گازی، دنده‌ای تک سیلندر، دنده‌ای دو سیلندر، دنده‌ای بالاتر، سه‌چرخ و سایدکار )

به طور کلی با خرید بیمه خودرو و بیمه موتور می‌توانید در برابر خطرات احتمالی ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی نگرانی نداشته باشید و بدانید که شرکت بیمه‌گر تا سقف تعهدات بیمه نامه خسارت‌های ایجاد شده را جبران خواهد کرد.

خرید vpn با ip ثابت

خرید فیلترشکن موبایل

خرید vpn با ip ثابت